Det
første akademiet ble stiftet i Kristiania i 1985. Året etter
fulgte "Trondhjems forelesningsforening" og "Foredrag for hvermand" i Bergen.
I 1887 kom "Arbeiderakademiforeningen" i Drammen og i 1891 "Stavanger forelesningsforening".
På få år vokste det fram en mengde akademier både
i byene og på landsbygda.Som følge av dette ble Folkeakademienes
Landsforbund dannet i 1905.
Statlige
tilskudd
Fra
midten av 1890-årene begynte staten å gi tilskudd til akademiene.
Arbeiderakademiet i Ringsaker var de første som fikk tilskudd fra
Stortinget, men mange fulgte etter. Virksomheten ble systematisert. Det
ble laget fortegnelser over emner og foredragsholdere og arrangert turneer.
En annen støtteform var at foredragsholderne reiste gratis med statsbanene.
Staten
fortsatte å gi årlige tilskudd, og fra 1921 ble bibliotekkonsulenten
i Kirkedepartementet også konsulent for folkeakademiene. I 1922 fikk
220 folkeakademier tilsammen 85 000 kroner i statsstøtte. Men så
fikk Stortinget sin "øksekomite", og i 1925 ble støtten strøket.
Men uten statsstøtte var også grunnlaget for de fleste akademienens
eksistens borte. Ved inngangen til 2. verdenskrig 15 år senere var
bare ca. 30 akademier, hovedsakelig lokalisert i de større byene,
aktive.
Krigen
Likevel
så nazistene folkeakademiene som mulige redskaper i kampen for å
vinne det norske folk. Det nyetablerte Kultur- og folkeopplysningsdepartementet
ville gjøre akademiene til forum for forkynnelsen av den nye tid.
Akademiene valgte ulike måter å takle forholdet til okkupasjonsmakten
og deres norske forbundsfeller på. Noen la ned virksomheten, andre
fortsatte. Men ingen ble noe forkynnelsesredskap for naziideologien.
Fredstid
Med
freden kom nye tanker om organisering og støtte til kulturlivet.
Statsstøtten til Folkeakademiene ble gjeninnført alt i frigjøringsåret.
I løpet av 5 år steg antallet akademier til 255.
Vekst
og nøytralitet
1950-årene
var en veksttid for akademiene. Distriktssammenslutningene drev aktiv turnevirksomhet.
Særlig populært var reise- og naturskildringer. Nøytralitet
var et viktig stikkord. Folkeakademiene skulle være for alle. Temaene
skulle være almengyldige og ikke religiøse, politiske eller
kontroversielle. Derfor var debatt etter foredragene ikke tillatt.
Disse
holdningene vedvarte gjennom 1960 og 1970-årene og tildels også
fram
mot
vår tid.
Nedgang
og omlegging
Selv
om mangfoldet i større grad kom til å prege programvirksomheten
i årene fra 1960 og til midt på 1970-tallet, var dominerte
fremdeles foredraget. I 1962/63 utgjorde foredrag 87% av virksomheten,
i 1972 64%, mens dagens 35% er like mye som kategorien sang og musikk.
Andre programkategorier er teater, litteratur og poesi, underholdning (f.eks.
tryllekunstnere), debatter og utstillinger.
Utbredelsen
av fjernsynet førte i første omgang til nedgang. En omlegging
og utvidelse av tilbudene, ikke minst av konserter og utstillinger, måtte
til. Virksomheten økte betraktelig og tilslutningen ble større
enn før fjernsynet kom!
Da
Kirke- og undervisningsdepartementet sa opp ordningen med sekretariat i
departementet, opprettet FAL egen administrasjon i 1963.
Årene
1974 - 1985
Den
offentlige kulturpolitikken ble med Kulturmeldingene i 1973 og 1974 lagt
om. Meldingene varslet en ny organisering og finansiering av kulturlivet
som skulle få en ny giv. Den røde tråden var større
desentralisering, demokratisering og sterk vektlegging av egenaktivitet.
Tanker helt i tråd med Folkeakademienes virksomhet.
Fra
1978 ble FALs departementale tilknytning endret fra Voksenopplærings-
avdelingen
til Kulturavdelingen i Kirke- og undervisningsdepartementet. FAL fikk likevel
godkjenning som tilskuddsberettiget studieorganisasjon. Omplasseringen
gav større frihet i forhold til departementet, en utvikling som
fortsatte da Kultur- og vitenskapsdepartementet ble opprettet og Folkeakademiene
fikk tilknytning der.
Markering
gjennom programvirksomheten - "Video og vi"
Landsmøtet
i Nordfjordeid i 1984 mente Landsforbundet skulle markere seg sterkere
i programvirksomheten, blant annet ved å ta opp og planlegge tema
som distriktssammenslutninger og lokale akademier kunne følge opp.
Dette var en konsekvens av at folkeopplysningen skulle få en sterkere
plass og av ønsket om en sterkere profilering av virksomheten for
å kunne markere seg bedre overfor offentlige myndigheter, massemedia
og opinion.
Video
var første tema FAL tok opp. I 1984-85 lanserte FAL kampanjen "Video
og vi". Her ble søkelyset særlig rettet mot videovolden og
den skadelige virkninger på barnesinnet.
1990-årene
Landsmøtet
på Kongsberg i 1992 signaliserte en ny tid for Folkeakademiene. Da
ble handlingsplanen "Mot år 2000" vedtatt. Planen setter Folkeakademiene
inn i samfunnet ved både å peke på en rekke sentrale
arbeidsfelt og å oppfordre akademiene til å gripe fatt i samfunnsaktuelle
tema og problemstillinger. Ved å bruke kultur og folkeopplysning
skulle akademiene bli viktige redskap i arbeidet med å skape bedre
levekår og bomiljø for alle. Å nå barn og unge
ble nå også et prioritert arbeidsfelt.
Ved
inngangen til et nytt tusenår
Det
mangler ikke utfordringer for Folkeakademiene ved inngangen til et nytt
tusenår. Det gode samfunnet og det gode liv for alle er fremdeles
langt unna. Kommersialismen og markedet rår i stor grad. Miljøet
er truet. Mange utsettes for kulturell ensretting.
Fattigdom,
kaos, krig og undertrykkelse er hverdagen i mange land. Oppgavene er mange
for en organisasjon som vil ta mennesket på alvor.
Les også om Folkeakademienes
idégrunnlag, vedtatt av Landsmøtet 2000.
 |