|
|
Den
siste tida har aviser og ”brennande” tv-skjermar brakt ungdomsopprøret
i Frankrike inn i heimane våre. Korleis kan slikt skje i ”friheit,
likheit og broderskap”-landet? Dei siste åra har Staten kutta drastisk
i budsjetta. Mange førebyggjande og utviklande tiltak er redusert
eller fjerna. Konsekvensen er tøffare politi og fleire gjengar.
Det vil ta år å få desse tinga på plass att. Dei
unge er ikkje berre annan generasjons innvandrarar, men også annan
generasjons arbeidsledige som no er lært opp til vald. Dette er ikkje
eit politisk opprør, men eit opprør retta mot samfunnet som
ekskluderar dei. (Aftenposten 9.11.05)
Kan noko liknande skje i
Norge? Sjølv om tilhøva i norske drabantbyar ikkje kan samanliknast
med fattigforstadane i Frankrike, er det ting å uroe seg over. Vi
høyrer om innvandrarar utan arbeid, som droppar vidaregåande
skule, om overrepresentasjon på kriminalstatistikkar, sosialkontor
og krisesentre, om førsteklassingar som ikkje snakkar norsk sjølv
om dei har budd i Norge heile livet og om skular som knapt har etnisk norske
elevar, om omskjering, tvangsgiftarmål og æresdrap.
Tydelegvis har ikkje utviklinga
gått etter planane. Har samfunnet svikta? Det kan nok vere, men vi
kan ikkje plassere all skulda der. ”Ikkje alle innvandrarar er snille,
gode, sosiale og tilpasningsdyktige”, uttalar professor og sosialmedisinar
Berthold Grünfeld.
For det finst innvandrargrupperingar
som berre i mindre grad tek del i samfunnet Ikkje alle har tradisjon for
å delta i organisasjonslivet utover kan hende eigne religiøse
organisasjonar. Ein rapport laga av FAFO (publ. mai 05) på oppdrag
for Barne- og ungdomsrådet i Oslo har kartlagt i kva grad 3000 ungdomar
i 16-årsalderen deltek i organisasjonar og foreiningar. Resultatet
syner store skilnader mellom norsk og utanlandsk ungdom med omsyn til deltaking
i organiserte fritidsaktivitetar. Men det er og stor variasjon mellom ikkje-vestlege
ungdomar. T.d. er ungdom med bakgrunn frå Sri Lanka og Iran mest
like aktive i foreiningar som dei etnisk norske, medan pakistanske jenter
deltek minst.
Det er likevel oppmuntrande
at ungdom med ikkje-vestleg bakgrunn seier at dei har lyst til å
bli med i idrettslag, hobbyforeiningar, religiøse og andre typar
organisasjonar. Og det er dei pakistanske jentene som har mest lyst til
å bli med. Motivasjonen er altså til stades. ”Det er forventningane
til foreldra som gjer at dei ikkje er med i anna enn religiøse foreiningar”,
seier samfunnsforskar Jon Horgen Friberg som har skrive rapporten. Mange
jenter får rett og slett ikkje lov heime.
Betyr dette at innvandrarforeldre
vil skjerme barna sine frå ein norsk kultur og væremåte
som dei ser på som trugande? Mange, også innvandrarar, meiner
det. Å snakke godt norsk og kjenne norsk kultur er inngangsnøkkelen
til samfunnet. Men korleis få til integrering når mange ikkje
snakkar norsk i det daglege? Er framtidas løysing å busse
etnisk norske barn og barn med innvandrarbakgrunn kvar sin veg for at desse
skal kunne ha omgang med kvarandre på skulen og i det daglege?
Og kva skjer når etnisk
norske vaksne som har drive lokale organisasjonar og andre frivillege tiltak
flyttar? Vil innvandrarar utan organisasjonstradisjonar drive desse, eller
vert tilboda lagt ned? Vil fotballklubben og musikkorpset eksistere? Speidaren?
Eller dei andre organisasjonane? Kan det offentlege overta? Nei, offentlege
tiltak vil aldri kunne erstatte det frivillege tilbodsmangfaldet.
Det er i skulen, arbeidslivet
og nærmiljøet integreringa og sosialiseringa må skje.
I nærmiljøet er organisasjonane med tilbod og moglegheitar
for aktiv deltaking, særs viktige. Mange organisasjonar og foreiningar
er alt positive medspelarar i integreringsarbeidet. Folkeakademia står
m.a. for flotte, tverrkulturelle tilskipingar rundt om i landet. Våre
programtilbod er også av ein slik art at mange med innvandrarbakgrunn
har glede av dei.
Organisasjonane ønskjer
også å få innvandrarar med på aktivitetar som ikkje
primært er retta mot dei sjølv og med på å ta
ansvar for å drive tilboda. Ikkje mange har lukkast godt med dette
til no, men å få til det vil vere ekte integrering.Vi må
difor halde fram med å prøve. Er det kan hende ein idé
for organisasjonane å bruke skulane, som er ein plass foreldre og
barn kjenner seg trygge, meir som aktivitetsarena på ettermiddags-/kveldstid?
Om politikarane ønskjer
å bruke det frivillege apparatet, vil mange stille opp. Entusiasme
og idealisme har frivillege i rikt monn, og det er viktig. Men tiltak som
igangsetjast bør vere regulære, varige og basert på
kunnskap om kva som virkar. Så vi treng hjelp!
Det betyr at politikarane
og det offentlege må sjå på frivillege organisasjonar
som likeverdige partnerar og bistå med naudsynt fagleg kompetanse
frå skulehald, institusjonar, forskningsmiljø osb. Og skal
tiltaka få tilstrekkeleg omfang og regularitet, trengs også
pengar.
[Des-2005]
 |