|
|
Mange frivillige organisasjoner
opplever synkende medlemstall. Snarøya kvinne- og familielag økte
medlemsmassen med 140 prosent på 2 år.
Målgruppe
og behov
10 prosent av befolkningen
på Snarøya er medlemmer i Kvinne- og familieforbundets lokallag,
Snarøya kvinne- og familielag (SKF). Medlemmene har en gjennomsnittsalder
på 35 år. NØKKELEN spurte Liselotte Bjelke, nestleder
i SKF, hvordan laget arbeider.
Vi synes at det vi gjør
her på Snarøya har betydning, og vi så at det var et
engasjement til å forbedre lokalmiljøet. Vi satte oss ned
og planla hvordan vi skulle få flere medlemmer, sier Liselotte Bjelke.
Hun forteller at de reviderte
driften av laget og lagde nye strategier. Først analyserte styret
hvem som var i målgruppen. Hvilken livsstil hadde de?
Vår målgruppe
er kvinner og/eller menn med barn. Vi vet hvor hektisk hverdagen er for
småbarnsforeldre. Dagene er fylt opp av aktiviteter og daglige gjøremål.
Foreldre flest synes de tilbringer for liten tid med barna sine. Med en
slik målgruppe nytter det ikke å arrangere møter to
ganger i måneden. Det er det ingen som stiller opp på, sier
Bjelke, selv mamma til en 3-åring og en 6-åring.
Deretter beskrev de målgruppen
spesifikt for Snarøya.
Målgruppen er mer
eller mindre delt i to. Vi har kvinner som velger å være hjemme,
og så har vi kvinner som velger å vie seg 180 prosent til karriere.
Det er to vidt forskjellige grupper. Men begge grupper av kvinner og familier
skulle finne en grunn til å være medlem i laget vårt,
sier Bjelke.
Deretter diskuterte styret
i SKF hvilke be-hov disse gruppene kunne ha.
Det handler om å
skape et behov som folk ikke visste at de hadde.
Lagets strategi har vært
å konsentrere seg om viktige og konkrete saker i nærmiljøet,
gi medlemmene god informasjon og synliggjøre laget i nærmiljøet.
Konkrete saker
Hun forteller at det er
viktig for SKF å holde på medlemmene sine over lengre tid.
Da må vi skape noe
både for de yngste og de eldste barna. Slik har mødrene og
familiene en grunn til å være medlem i mange år. I tillegg
har kommunene en tendens til å kutte i tilbudene til barn og unge,
da spesielt til ungdommen. Dette er noe folk er engasjert i. De vil jo
at barna sine skal ha de beste tilbudene, sier Bjelke.
SKF har satt i gang en rekke
tiltak. De arbeider blant annet med å etablere et varmt, næringsrikt
måltid for ungdomsskoleelevene. Etter å ha lest utallige artikler
om ungdommens dårlige matvaner i Norge, bestemte SKF at de ønsket
å være med på å skape en annerledes skole på
Snarøya. Bærum kommune bygger nå en ny ungdomsskole,
og der har de lagt forholdene til rette for et storkjøkken. Når
dette skrives gjenstår dog politikernes endelige beslutning. Meningen
er at Kvinne- og familielaget skal skafferutstyret til storkjøkkenet
og skal stå for driften av det.
Men får vi til dette
blir Snarøya ungdomsskole første i landet med et varmt måltid
i følge konkrete retningslinjer for elevene sine. Det er etter mal
fra Sverige. Og så tenker vi at vi kan bruke kjøkkenet i andre
sammenhenger også. Vi kan for eksempel invitere en kjendiskokk til
å holde matkurs for oss, sier Bjelke.
SKF håper å
inngå en intensjonsavtale med Bærum kommune om drift av ungdomsklubb
og miljøverksted på ung-domsskolen. I tillegg bygger de nå
en barnehage som de skal eie og drifte. Den skal stå ferdig i januar,
og det er kommunen som bygger den for dem.
Vi har veldig dårlig
barnehagedekning her. Den er på 18 prosent. Med den nye barnehagereformen
kaster Staten omtrent penger etter deg, sier Bjelke.
Hun forteller at barnehagen
skal hete Flåklypa barnehage. Snarøya har et Ivo Caprino-senter.
Vi har fått godkjenning
av Caprino- senteret og Aukurustsenteret til å bruke navnet Flåklypa.
Barnehagen skal ha plass til 32 barn. Den store avdelingen skal hete Reodor
Felgen, og småbarnsavdelingen blir Ludvig. Og så har vi fått
en del ting fra Ivo Caprino-senteret som vi kan bruke i barnehagen. Dette
er et eksempel på at vi hele tiden har i bakhodet hvordan vi kan
bruke det som finnes i nabolaget.
I tillegg arrangerer SKF
bruktklærutsalg to ganger i året i et gammelt SAS-lager. Her
får selgerne 70 prosent av salgssummen, SKF får 30 prosent.
Bruktsalget startet som en måte for laget å få penger
i kassa på. Også her benytter laget seg av lokale krefter.
Vi har en nærbutikk
her. De selger fiskekaker på markedet, og vi får skilter av
dem, sier Bjelke.
Informasjon
En viktig del av omleggingen
av SKF var å utvikle en bevisst strategi i forhold til informasjonsflyten.
For det første ønsket styret å skape en så god
informasjonskanal for sine medlemmer at det var verdt å være
medlem i laget kun på grunn av den.
Vi har alle medlemmene
på e-post. Hver fredag får de et nyhetsbrev, Fredagsbulletinen.
Her velger vi blant annet ut nyheter fra nærmiljøet, for eksempel
saker fra avisene og fra kommunen, som har relevans i kraft av de
sakene vi er opptatt av. Meningen er at medlemmene våre får
så bra oppdaterte, lokale nyheter fra oss at det ikke er like
viktig å følge med på Dagsrevyen hver dag. Det er viktig
å drive med kontinuerlig oppfølging. Informasjonen må
ikke bli dårlig eller utebli en fredag. Vi er nødt til å
skape noe som er så bra at folk vil savne det hvis de ikke får
det, sier Bjelke.
Folk ønsker å
være de første til å formidle nyheter til andre. Ved
å være medlemmer hos oss, får de masse nytt om nærmiljøet.
Vi trenger ikke lenger å verve folk. Folk melder seg inn hele tiden.
I tillegg til Fredagsbulletinen,
har de Snarøyatorget. Her kan medlemmene sende en e-post til styret
som videreformidler denne til torget. Det kan være alt fra noen
som lurer på om noen har en praktikant som kan passe flere barn,
de vil selge en sofa eller ønsker selskap på en tur.
Synliggjøring
For det andre er det viktig
å informere andre om hva laget står for. SKF har arbeidet strategisk
med å knytte kontakter og synliggjøre laget i nærmiljøet.
Nå vet alle i
Bærum kommune hvem vi er. Lokalavisa, Asker og Bærums budstikke,
ringer til oss først når det er noe de lurer på angående
nærmiljøet, sier Bjelke, som forteller at laget bevisst har
arbeidet for å etablere et bredt kontaktnett.
Bjelke leste i avisen at
det forelå planer om å bygge et kjøpesenter på
nye Fornebu. Det hadde ikke boligbyggerlaget informert SKF om. Hun ringte
straks til boligbyggerlaget og spurte om de ikke visste hvem SKF var og
hvorfor de i så fall ikke var blitt invitert til et møte.
Vi ble straks invitert.
Da vi kom på møtet, hadde de stilt mannssterke opp med direktøren
og arkitekten. Vi blir tatt på alvor her på Snarøya,
ler Bjelke.
I tillegg har vi knyttet
til oss flere gode samarbeidspartnere og nøkkelpersoner. Vi reddet
helsestasjonen fra nedlegging i 2003. Nå gir helsesøsteren
alle som får barn, informasjon om oss. Det er viktig å spille
på lag med lokale nøkkelpersoner.
Engasjert styre
Mange som arbeider frivillig,
opplever at det er vanskelig å engasjere folk. Folk betaler heller
for dugnaden enn å stille selv. Er det spesielt lett å engasjere
folk på Snarøya?
Kanskje. Det bor helt
klart en del mennesker her som ønsker å gjøre noe positivt
for nærmiljøet, men jeg tror ikke det er unikt for akkurat
oss, sier Bjelke.
Hun mener at det er viktig
å våge å sette i gang prosjekter.
Vi setter i gang og trekker
inn den kompetansen vi trenger i etterkant. Styret er villig til å
ta sjansen på at et prosjekt ikke fungerer. Og så tør
vi å spørre folk direkte om de vil stille opp. Vet vi ikke
om noen personer som passer, sender vi ut e-post og får som regel
svar, sier hun.
Styret til Snarøya
kvinne- og familielag består av syv medlemmer. Hvordan klarer dere
å administrere alle disse prosjektene du nå har ramset opp?
Det er klart det blir
mye arbeid for noen av oss, men vi er inndelt i ulike prosjekter i styret,
så det går. Man må alltid ha i bakhodet at det å
gjøre noe for andre, også er å gjøre noe for
seg selv, sier Bjelke.
Ikke alle lag kan arbeide
så mye med frivillig arbeid. NØKKELEN spør Bjelke hva
hun tror er viktig for å få folk til å gjøre en
frivillig innsats.
Til det vil jeg svare
ungdom. Jeg tror at hvis dere klarer å lage positive opplegg som
ungdommen liker og får dem til å delta aktivt, klarer dere
også å trekke med dere foreldrene. Ungdom engasjerer i lokalmiljøet
rundt om i Norge fordi tilbudet til denne målgruppen er så
dårlig, så lenge de ikke driver med idrett, da, sier Bjelke.
I tillegg til det mener hun
det er spesielt viktig for frivillige organisasjoner å arbeide på
nåtidens premisser.
Det er så lett å
tenke at sånn har vi gjort det, og sånn skal vi gjøre
det. Men vi må bort fra det. Hva gjør andre? Vi må fornye
oss. Laget vårt har kun medlemmer på e-post. Vi har noen møter
også, hvor nettverksbygging er viktig både for oss i styret
og våre medlemmer, men det meste av kontakten med medlemmene foregår
med e-post, sier hun.
Prosessen med å forandre
laget har ikke bare vært enkel.
Men dette er gøy.
Jeg må lære meg politikk, og jeg må lære meg å
bygge nettverk. Mottoet har blitt at det lønner seg å prøve.
Prøver man ikke, får man aldri svar på om det kunne
ha gått. Det er det som er så bra med styret vårt. Alle
er så positive.
Det er lett å fleipe
med branding. Men man bør faktisk gjøre det. Definer lagets
helt spesielle sfære og form virkemidler etter det. Det enkle
fenger. Vi har kartlagt behovene til folk vi ønsker som medlemmer,
og former arbeidet etter dem. Det er snakk om salg og om å ha klokketro
på det du driver med, avslutter Liselotte Bjelke.
[Des-2005]
 |