|
|
Som person var ikke Henrik
Ibsen spesielt hyggelig. Men som dramatiker var han genial. Han engasjerer
oss, selv om han skriver fra de mest lukkete, borgerlige miljøer.
Det menneskelige spillet i et dukkehjem er fantastisk. Det går aldri
av moten. Jeg har levd med Ibsen hele livet, sier Sidsel Marie Nilsen.
MYGGESTIKK OG
IBSEN
I
2006 er det 100 år siden Ibsen døde. Det er opprettet en egen
Nasjonalkomité for Ibsen-satsningen. Ibsen markeres nasjonalt
og internasjonalt.
Litt rart å feire
noens død, synes jeg, men det er alltid bra å ha en unnskyldning
for å snakke om Ibsen, sier Nilsen, som har tre programmer om Suzannah
og Henrik Ibsen i Kulturmenyen.
Jeg ble født inn
i teaterlivet. Min far, Hans Jacob Nilsen, var skuespiller og teatersjef
i Bergen. Jeg ble tiltrukket av Henrik Ibsen sommeren jeg var 3 år.
Familien min hadde leid et landsted, og min far øvde på Peer
Gynt. Han øvde tidlig på morgen ute på svabergene. Jeg
satt på fjellet i nattkjolen, klødde på myggestikkene
og lyttet. Min mor mente det var eneste gangen jeg var stille. Da sommeren
var slutt, kunne jeg nesten hele Peer Gynt utenat, forteller Nilsen.
SUZANNAH OG HENRIK
Nilsen mener at Ibsen ikke
hadde vært den Ibsen vi kjenner i dag uten kona Suzannah. Hun kom
fra en øy på Vestlandet og var datter av en prest.
Suzannah var ikke spesielt
vakker, men øynene lyste når hun brente for noe. Og hun glødet
for teater og Henrik Ibsen. Ibsen var heller ingen Don Juan. Han var liten
og rund. Folk lo av ham i Bergen, der han spankulerte rundt med gule hansker.
Men de fant en kontakt som holdt livet ut.
Suzannah var en meget bestemt
dame. Hun likte ikke svirebrødrene til Ibsen.
De likte ikke Suzannah
heller, for ikke var hun hyggelig og ikke kunne hun lage godt øl,
sier Nilsen.
En stund ville Henrik Ibsen
bli maler.
Men da tok Suzannah fra
ham penslene og sa at Nei, det er skrive du kan, sier Nilsen.
Men når Henrik og
Suzannah var samlet med gode og nære venner, kunne de krangle om
å fortelle vitser. Og i sin ungdom var Ibsen god til å fortelle
spøkelseshistorier. Damene måtte sitte og klype hverandre
i armene, så skummelt var det.
REISE RUNDT
Det er spennende å
reise rundt og formidle Ibsen til moderne mennesker. Da viser det seg at
Ibsen aldri blir umoderne, sier Sidsel Marie Nilsen.
Se
også: Ibsen-året
2006
[Des-2005]
 |