Billedet:
Kaizers Orchestra er et av de norske bandene som har hatt stor suksess
de siste årene. |
|
Salget av norsk musikk er
rekordstort. I løpet av første halvdel av 2005 stod norske
artister for hele 35 prosent av det totale platesalget i Norge, og norske
artister har dominert VG-lista i den samme perioden. Dette er tall som
ville vært utenkelig for bare fem år siden. Hva har skjedd?
Norsk
musikk selger som aldri før. Det ble i første halvår
solgt 1,7 millioner norske album som er 40 prosent mer enn på samme
tid i fjor. Denne uka er halvparten av topp 10 på VGs albumliste
plater med norske artister, og hittil i år har norske artister toppet
lista mer enn 20 ganger. Det er nesten like mange nummer én plasseringer
som på hele 80-tallet til sammen.
I dag kan en norsk artist synge på dialekt om en gris som står
og hyler, og selge mer enn Britney Spears – det er ingen tvil om at det
har skjedd noe med norsk musikk, og det er neppe å ta for hardt i
å kalle det en liten revolusjon.
Det er ikke bare salgstall som viser at norskprodusert musikk er på
fremgang; man kan ane en ny selvtillitt i bransjen, norske artister er
”headlinere” på store festivaler, og artister som Røyksopp,
Turboneger, Kaizers Orkester og Lene Marlin har suksess i utlandet. Det
er ingen som lenger snakker om at noe er “bra til å være norsk”.
PETRE
Nøkkelen har spurt
NRK Petres musikksjef Håkon Moslet om hva som er årsaken til
disse forandringene i norsk musikkliv.
– Kvaliteten på norsk
musikk har blitt høyere de siste 10 årene. Populærkultur
i Norge har hatt en trang fødsel, først på begynnelsen
av 90-tallet begynte det å løsne, og norsk pop og rock begynte
å vise en viss bredde, sier han. Moslet trekker også frem sin
egen kanal som en viktig faktor: – I 1993 startet Petre som den første
riksdekkende kanal som spilte populærmusikk rettet mot ungdom, og
vi har helt fra begynnelsen av satset på norsk musikk.
Petre har fra starten av hatt en klar agenda i forhold til norsk musikk;
kanalen skal ikke bare spille norsk musikk, men bidra til utvikling av
den norske musikkscenen og få fram nye talenter. Kanalen har vært
fødselshjelper for bransjearrangementer som Bylarm og Alarm, som
har vært viktige springbrett for nye norske artister, og på
programmet og demokonkurransen Uhørt har usignerte norske band fått
en anledning til å vise seg fram.
PLATEKOMPANIET OG FESTIVALER
En annen viktig faktor er
den på-
virkningskraften som ligger
hos landets største musikkforhandler:
– Platekompaniet har etablert
seg som en av Norges største musikkjeder, og de har allerede fra
starten satset på norsk musikk, sier Moslet. Asbjørn Slettemark,
redaktør av bransjebladet Faro Journalen, sier seg enig: – Norsk
musikk har fått god drahjelp av Platekompaniet, som har vært
med på å bygge opp norske artister over lang tid.
Slettemark nevner også musikkfestivalene som viktige bidragsytere
til norsk musikks voksende popularitet: - Mange norske festivaler har brukt
mye ressurser i form av tid og penger på å bygge opp norske
artister. Stadig flere musikkfestivaler har en klar norsk profil og har
gitt norsk pop og rock en stadig mer fremtredende plass, sier han. Øyafestivalen
i Oslo er eksempel på en slik festival som har hatt stor suksess
med en uttalt norsk profil, og som til tross for enkelte store utenlandske
navn satser mest på norske artister.
MEDIA BIDRAR
En vesentlig årsak
til at norsk musikk utgjør en såpass stor andel av det totale
musikksalget, er oppvartning fra landets samlede medier, mener Kai Leitner
som er sjef for Bonnier Amigo i Norge og Danmark. – Det samlede mediebildet
i Norge er mye mer preget av plater og musikk enn hva det er i Danmark.
Norske medier er også mye flinkere til å ta vare på hjemlige
artister, sier han er til Dagens Næringsliv. Artister som får
presentere sin nye plate hos Fredrik Skavlan i “Først & sist”
på NRK eller i TV2s “Senkveld”, selger mye. Dagbladet og VG er også
svært opptatt av norsk musikk, og sistnevnte pøser på
med redaksjonelt stoff rundt VG-lista. I tillegg får norske artister
ofte gode kritikker. Så gode faktisk, at det for ikke lenge siden
gikk en debatt i media om hvorvidt norske anmeldere har vært for
rundhåndet med terningkastene til norske artister - at det har gått
fra “bra til å være norsk” til “bra fordi det er norsk”.
BEDRE MUSIKK
Både Moslet og Slettemark
mener at en av grunnene til at norsk musikk selger, er at den rett og slett
har blitt bedre. – Det har kommet mange gode, bunnsolide norske plater
som viser både kvalitet og bredde, enten det dreier seg om Turboneger,
Madrugada, Kaizers Orkester eller Odd Nordstuga, sier Slettemark. Håkon
Moslet mener at det har skjedd en utvikling som har røtter tilbake
til “de fire store” på 80-tallet: - DumDum Boys, deLillos, Jokke
og Raga Rockers ga den norske musikkscenen selvtillitt, og utover på
90-tallet fikk vi artister som Turboneger og Røyksopp som begge
har gått sine egne veier og oppnådd internasjonal suksess og
anerkjennelse, sier han.
BEST I VERDEN
“Er det noen av dere der
ute som hører noe særlig på utenlandsk musikk for tiden?”
spurte VGs kommentator Stein Østbø en uke der 40 prosent
av VG-lista bestod av norske plater. Han mente at forklaringen på
at norsk musikk selger, var “Fordi norsk musikk for tiden faktisk er mye
bedre enn det aller meste som kommer fra utlandet”. Kan det virkelig stemme
- er musikken som blir laget her til lands, virkelig bedre enn det som
kommer fra utlandet? Er norsk musikk best i verden? Dagsavisens Geir Rakvaag
innrømmet at han var en av dem som faktisk hørte på
musikk fra utlandet, og skrev at den samme uka bestod også 40 prosent
av den svenske lista av svenske artister, og 40 prosent av den danske lista
av danske artister. De hadde altså ikke fått med seg at norsk
musikk var best i verden.
Det viser seg at økt
salg av nasjonal musikk er et pan-europeisk fenomen - kanskje er den økte
oppslutningen om lokale artister en reaksjon på den omfattende globaliseringen.
Men om ikke norsk musikk
nødvendigvis er best i verden, så har i hvert fall nordmenn
begynt å kjøpe norsk musikk, og slik har det ikke alltid vært.
Og kanskje er det slik at alle disse faktorene genererer hverandre: økt
salg av norsk musikk fører til mer omtale av norsk musikk som kan
stimulere flere nye artister til å satse på musikk, som igjen
fører til større bredde og høyere kvalitet, og etter
hvert flere norske suksessartister – som igjen fører til mer omtale
osv. At norsk musikk selger som aldri før samtidig som platebransjen
generelt sliter i motbakke og det totale platesalget synker, viser i hvert
fall at norsk musikk ikke lenger har grunn til å ha mindreverdighetskomplekser.
Vi er inne i en gullalder som savner sidestykke i norsk musikkhistorie.
[Nov-2005]
 |