|
|
Når noen står
på scenen, gir de noe av seg selv. Det er positivt å oppleve
menneskelig nærhet, noe man ikke får gjennom medierte kunstopplevelser.
Mye kan forløses rent menneskelig gjennom å ha en god scenekunstopplevelse.
Dette mener Ådne Sekkelsten som arbeider med å formidle slike
opplevelser til hele Norge gjennom Norsk Scenekunstbruk.
Norsk Scenekunstbruk er en formidlings-ordning
for fri scenekunstbruk i regi av Danse- og Teatersentrum (DTS). Scenekunstbruket
har et mål å øke kompetansen og interessen for fri scenekunst
lokalt rundt i Norge. DTS er en interesseorganisasjon og et kompetansesenter
for fri, profesjonell scenekunst i Norge. De har 67 medlemmer som representerer
ulike former for scenekunst. Organisasjonen har som mål å arbeide
for å fremme den frie scenekunstens interesser, både faglig,
økonomisk og kulturpolitisk DTS
Jeg synes det er trist
når en fin forestilling bare vises 2-3 ganger på én
plass og ikke når ut til et publikum over hele landet, sier formidlingsleder
Ådne Sekkelsten i Danse- og Teatersentrum.
Formidling av scenekunst
13 fylker er med på
ordningen til Scenekunstbruket. I fjor var det 50 scene-
kunstproduksjoner på
turné. Det ble spilte 1.385 forestillinger med over 135.000 tilskuere.
Nettverket er nitidig bygget opp.
Vi begynte i 1995
med 4 fylker. Målet er å komme opp i 17 innen året er
omme, sier Sekkelsten.
Gjennom medlemskap i Scenekunst-bruket forplikter fylkene seg til å
holde samlinger for kommunene. Slik økes den lokale kompetansen
om scenekunst.
Opplæring er en viktig del av formidlingsjobben. Jo mer folk
vet om scenekunst, jo mer ønsker de å utforske feltet selv
og videre tore å vise et bredere spekter av kunstuttrykk for sitt
hjemmepublikum, sier Sekkelsten.
Fylkene som er med i ordningen med Scenekunstbruket, får tilgang
til en base med profesjonelt godkjente forestillinger. Fylkene får
arrangørstøtte som går til de lokale arrangørene.
Det er mulig å få dekket opp til 50 prosent av arrangementskostnadene,
og pengene utbetales på bakgrunn av antall viste forestillinger.
Dansere på turné
For tiden har Scenekunstbruket ni danse-forestillinger i sitt repertoar.
Det er ikke mange scener spesielt bygget for dans rundt om i Norge. Men
det bør ikke være et hinder.
Forestillingene må skreddersys turnélivet. Det begynner
å dukke opp spennende danseforestillinger som egner seg på
andre steder enn en scene. Vi hadde blant annet en forestilling som tok
utgangspunkt i gymsalen, hvor linjene som markerer basketballbanen o.l
var en del av ”scenen”, sier Sekkelsten.
Men det er ikke lett å skaffe nok gode danseforestillinger.
De store dansekompaniene krever gjerne spesielle scener og er veldig
dyre å ha på turné. Av den grunn reiser disse sjelden
rundt i landet. Problemet har vært at det ikke har vært midler
eller vilje til å legge ut på turné. Derfor har det
vært vanskelig å finne gode forestillinger. Dette er nå
i ferd med å forandre seg, selv om det fortsatt er lite produksjonsstøtte,
sier Sekkelsten.
Er dansekunst vanskelig å formidle i Norge?
Vi mangler fremdeles mye kunnskap og må fortsatt bygge opp
nettverket. Ikke minst tror jeg det er viktig for eksempel å lære
bare å oppleve og nyte moderne dans. Man trenger ikke alltid å
analysere og tolke. Og man trenger ikke like alt, sier Sekkelsten.
Kulturell skolesekk
Scenekunstbruket er en viktig leverandør til Den Kulturelle
Skolesekken (DKS). Mange av fylkene Scenekunstbruket samarbeider med, velger
artister herfra.
Den Kulturelle Skolesekken gjør det lettere for kunstnerne
å legge ut på turneer. Problemet er, som vi snakket om før,
at det ikke er nok penger på produksjonssiden. Det produseres ikke
nok forestillinger. Intensjonene med DKS er gode, for det skapes etterspørsel.
Men for mange starter pengeproblemene før de legger ut på
en eventuell turné.
Sekkelsten er blant annet redd for at fylkene må ta inn forestillinger
som ikke er profesjonelle nok, fordi de trenger å fylle målsetningen
i DKS.
Mot til å vise
Det positive med DKS er jo at 600.000 skolebarn får nyte
godt av kulturen. De får bred opplæring i ulike kunstformer,
sier Ådne Sekkelsten.
Jeg liker å se forestillinger som utfordrer meg og som er nyskapende.
Og da blir jeg så glad når en arrangør vil vise denne
forestillingen til publikum hjemme. At de våger å ta inn noe
som virkelig utfordrer publikum! Da føler jeg at vi sammen har bygd
opp et nettverk og et mot til å vise spennende ting, sier Sekkelsten.
[Februar
2004]
 |