|
|
Lisbeth
Narud lever som magiker og illusjonsmaker. Hun gir liv til det døde,
puster personlighet inn i det, og gir det sjel. Av yrke er hun dukkedesigner
og scenograf.
Det
er noe magisk med stemningen som ofte oppstår i møtet mellom
mennesker og dukker, en stemning man ikke opplever på vanlig teater.
For Lisbeth Narud handler det om det kreative arbeidet, og det visuelle
uttrykket i forestillingen i sin helhet. Det handler om de mange spennende
bildene som kan skapes, og det handler om mystikken i masken og dukken
- det magisk ved at død materie får liv.
–
Det er fantastisk å kunne besjele et objekt gjennom å utforme
det. Det å skape en karakter av døde ting og overfører
en energi til objektet slik at man tror det er levende selv om det ikke
er det, forteller Lisbeth.
– Vi skaper en illusjon som publikum er med på. De vet jo at det
ikke er sant, men de tror på det likevel. Verden vil bedras – i ordenes
rette forstand.
Kraftfullt redskap
Lisbeth Narud kan dele voksne mennesker inn i dem som
er åpne og dem som er lukket for dukketeater. Men når
det kommer til barn ser hun et fellestrekk.
-
Det er som om det blir en åpning rett inn i hjertet til barna. Det
etableres raskt en tillit mellom dukken og barnet, en tillit et menneske
må jobbe lenge for å oppnå, sier Narud. – Kanskje det
er fordi en dukke kan uttrykke følelser på en enklere og mer
stilisert måte? En dukke uttrykker seg gjennom bevegelse, mer enn
med ord, slik kan for eksempel én følelse rendyrkes. Å
kunne berøre et barn er en veldig verdifull del av jobben min, forteller
Lisbeth.
UNIMAs ærespris
Lisbeth
Narud berører flere enn barn, og for det har hun fått mange
priser. I høst ble hun hedret med UNIMAs ærespris, Tyrihansprisen,
blant annet for sin drivende kraft i utviklingen av figurteaterkunsten
i Norge. Juryen begrunnet valget med at hun hele tiden har hatt en unik
evne til å være nyskapende samtidig som hun er gjenkjennelig
i uttrykket. Ikke minst er de tekniske løsningene hennes overraskende
og utfordrende særlig for dem som skal føre figurene, står
det i begrunnelsen. For dette har hun allerede mottatt flere priser, blant
annet den prestisjetunge Heddaprisen som hun fikk i fjor.
[November
2003]
 |