|
|
Det
virker lenge siden, men en gang ble Kristiansand stort sett forbundet med
sol, Julius og bedehus. Kanskje blir den det fremdeles, men det har skjedd
noe viktig de siste 11 årene. Quartfestivalen.
Det
var Kristiansand kommune og kulturkonsulent Toffen Gunnufsen som kom på
ideen om en rockefestival. De hadde slett ikke tenkt til å skape
musikkhistorie i Norge. De ville bare gi ungdommene et kulturtilbud under
byens 350-årsjubileum og lage litt liv i en by med litt sidrumpa
omdømme. Og det klarte de.
I
dag rettes mange nysgjerrige blikk mot Kristiansand. Noe er i gjære.
Det virker som om det popper opp nye spennende kulturideer og prosjekter
over alt.
Fra bedehusby
til festivalby
Quartfestivalen
ble arrangert for første gang i 1992. Motbøren lot ikke vente
på seg. Naboene klaget på bråk, gamle damer glante storøyd
og hoderystende på unge jenter med høyt rosa hår og
piercing i navlen. Rykter om dop og ugudelighet spredte seg og fikk kristenfolket
til å gå i forbønn for stakkarene som ”forvillet” seg
inn på festivalområdet.
-
Arrangørene har opplevd motbakke, men har vist ”stayervilje” som
det står respekt av, sier ordfører i Kristiansand Bjørg
Wallevik.
-
For å få til et slikt arrangement er det viktig å ta
tilbakemeldinger fra omgivelsene på alvor. Quart-arrangørene
har nettopp evnet å være i dialog med omgivelsene, fortsetter
hun.
-
Media og musikkbransjen var ikke så interessert i Quartfestivalen
i begynnelsen, men etter hvert fikk ”Quarten” ry som en festival med oppegående
musikalsk profil. Festivalen hadde satset på nye musikktrender og
kvalitet hele tiden.
-
Det var ikke mange andre festivaler i landet med samme profil, sier festivalgeneral
Toffen Gunnufsen.
-
Festivalen bygget seg sakte men sikkert opp. Da MTV kom på besøk
i 1994 og ga Quartfestivalen kjempekritikker, begynte ballen for alvor
å rulle, forteller Gunnufsen. Året etter kom Kronprinsen. Da
ble det tyst fra kritikerne.
Varemerket Quart
Med
11 år på baken er Quartfestivalen blitt et kjent begrep for
nordmenn flest. En undersøkelse MMI gjorde i 2001 viste at 66 %
av Norges befolkning refererte til Quartfestivalen hvis de skulle nevne
en Norsk festival. For dem under 35 var tallet så høyt som
72 %.
-
Quartfestivalen er god markedsføring for byen som får ringvirkninger
også for det lokale næringsliv, sier ordfører Bjørg
Wallevik. Det var ikke uten grunn at Toffen Gunnufsen fikk Kristiansand
kommunes kulturpris i 2002.
-
Quartfestivalen er en av de fremste festivaler i Europa og den mest medieomtalte
i Norge. Festivalen signaliserer at Kristiansand er åpen for nye
ideer, at vi tør å gå nye veier, sier Wallevik.
-
Quartfestivalen viser også at byen har rom, vilje og ressurser til
å håndtere store arrangementer. Kommunen ønsker å
utvikle Kristiansand som en festivalby. Da er det viktig at vi faktisk
viser i praksis at det er rom for et mangfold og at dette markedsføres,
sier Wallevik.
Kulturkatalysatoren
Når
festivalsirkuset setter inn blir Kristiansand til en livlig, pulserende,
mangfoldig og spennende by fylt av liv og røre - og ikke minst musikk.
Festivalen
satser på en sammensetning av nasjonal, internasjonal og lokal musikk.
-
Denne sammenblandingen er inspirerende og identitetskapende for det lokale
musikklivet, sier Bjørg Wallevik.
-Quartfestivalen
rommer også et bredt spekter av ungdomskulturer, blant annet med
filmvisning og mulighet til å treffe filmskapere. Bare det er i seg
selv spennende og kan gi grobunn for masse kreativitet, sier Wallevik.
Også
Toffen Gunnufsen ser Quartfestivalens påvikning på Kristiansand
som kulturby.
-
Det har nok vært en generell endring til det positive over tid. ”Quarten”
viser at det går an å gjøre noe. Aktivitet genererer
aktivitet.
-
Akkurat nå jobber vi for å gjøre Kristiansand til ”Rock
City”. ”Rock City” er en kreativ møteplass der vi samler ulike aktører
innen opplevelsesindustrien med fokus på musikk. Vi vil knytte både
næringsprosjekter og studietilbud til festivalen, inspirert av lignende
prosjekter andre steder, som Musicon Valley i Roskilde og Rock City i svenske
Hultsfred.
-
Poenget er å få i stand aktivitet rundt festivalen som igjen
skal være katalysator for andre aktiviteter. En av ideene rundt ”Rock
City” er opplæring innen musikk på bred basis, for eksempel
management der studentene lærer om promotering, juss og andre viktige
ting rundt managerrollen, sier Gunnufsen.
Rockeby nr. 1
i Norge
Quartfestvalen
står ikke alene om planene for Kristiansand som rockeby nr. 1 i Norge.
Høgskolen i Agder har akkurat opprettet landets første rockeprofessorat
og Cristiansands Idealistiske Arrangører planlegger å tromle
sammen en rytmisk talentfabrikk blant annet i samarbeid med Quartfestivalen.
Samtidig
har Kristiansand kommune 1,4 milliarder stående på konto etter
å ha solgt energiaksjer. Pengenes avkasting skal blant annet gå
til kultur. En unik situasjon i en etter hvert unik festivalby. Dere kommer
til å høre mer om Kristiansand i framtiden, det er helt sikkert.
 |