Quart - kulturkatalysatoren
[01.07.2003] Lina Bjelland

Fra NØKKELEN nr 2/2003

Quartfestivalen, Kristiansand 1.-5. juli: www.quart.no

  Det virker lenge siden, men en gang ble Kristiansand stort sett forbundet med sol, Julius og bedehus. Kanskje blir den det fremdeles, men det har skjedd noe viktig de siste 11 årene. Quartfestivalen.

Det var Kristiansand kommune og kulturkonsulent Toffen Gunnufsen som kom på ideen om en rockefestival. De hadde slett ikke tenkt til å skape musikkhistorie i Norge. De ville bare gi ungdommene et kulturtilbud under byens 350-årsjubileum og lage litt liv i en by med litt sidrumpa omdømme. Og det klarte de. 
I dag rettes mange nysgjerrige blikk mot Kristiansand. Noe er i gjære. Det virker som om det popper opp nye spennende kulturideer og prosjekter over alt.

Fra bedehusby til festivalby
Quartfestivalen ble arrangert for første gang i 1992. Motbøren lot ikke vente på seg. Naboene klaget på bråk, gamle damer glante storøyd og hoderystende på unge jenter med høyt rosa hår og piercing i navlen. Rykter om dop og ugudelighet spredte seg og fikk kristenfolket til å gå i forbønn for stakkarene som ”forvillet” seg inn på festivalområdet.
- Arrangørene har opplevd motbakke, men har vist ”stayervilje” som det står respekt av, sier ordfører i Kristiansand Bjørg Wallevik.
- For å få til et slikt arrangement er det viktig å ta tilbakemeldinger fra omgivelsene på alvor. Quart-arrangørene har nettopp evnet å være i dialog med omgivelsene, fortsetter hun.
- Media og musikkbransjen var ikke så interessert i Quartfestivalen i begynnelsen, men etter hvert fikk ”Quarten” ry som en festival med oppegående musikalsk profil. Festivalen hadde satset på nye musikktrender og kvalitet hele tiden.
- Det var ikke mange andre festivaler i landet med samme profil, sier festivalgeneral Toffen Gunnufsen.
- Festivalen bygget seg sakte men sikkert opp. Da MTV kom på besøk i 1994 og ga Quartfestivalen kjempekritikker, begynte ballen for alvor å rulle, forteller Gunnufsen. Året etter kom Kronprinsen. Da ble det tyst fra kritikerne.

Varemerket Quart
Med 11 år på baken er Quartfestivalen blitt et kjent begrep for nordmenn flest. En undersøkelse MMI gjorde i 2001 viste at 66 % av Norges befolkning refererte til Quartfestivalen hvis de skulle nevne en Norsk festival. For dem under 35 var tallet så høyt som 72 %.
- Quartfestivalen er god markedsføring for byen som får ringvirkninger også for det lokale næringsliv, sier ordfører Bjørg Wallevik. Det var ikke uten grunn at Toffen Gunnufsen fikk Kristiansand kommunes kulturpris i 2002.
- Quartfestivalen er en av de fremste festivaler i Europa og den mest medieomtalte i Norge. Festivalen signaliserer at Kristiansand er åpen for nye ideer, at vi tør å gå nye veier, sier Wallevik.
- Quartfestivalen viser også at byen har rom, vilje og ressurser til å håndtere store arrangementer. Kommunen ønsker å utvikle Kristiansand som en festivalby. Da er det viktig at vi faktisk viser i praksis at det er rom for et mangfold og at dette markedsføres, sier Wallevik.

Kulturkatalysatoren
Når festivalsirkuset setter inn blir Kristiansand til en livlig, pulserende, mangfoldig og spennende by fylt av liv og røre - og ikke minst musikk. 
Festivalen satser på en sammensetning av nasjonal, internasjonal og lokal musikk.
- Denne sammenblandingen er inspirerende og identitetskapende for det lokale musikklivet, sier Bjørg Wallevik.
-Quartfestivalen rommer også et bredt spekter av ungdomskulturer, blant annet med filmvisning og mulighet til å treffe filmskapere. Bare det er i seg selv spennende og kan gi grobunn for masse kreativitet, sier Wallevik. 

Også Toffen Gunnufsen ser Quartfestivalens påvikning på Kristiansand som kulturby.
- Det har nok vært en generell endring til det positive over tid. ”Quarten” viser at det går an å gjøre noe. Aktivitet genererer aktivitet.
- Akkurat nå jobber vi for å gjøre Kristiansand til ”Rock City”. ”Rock City” er en kreativ møteplass der vi samler ulike aktører innen opplevelsesindustrien med fokus på musikk. Vi vil knytte både næringsprosjekter og studietilbud til festivalen, inspirert av lignende prosjekter andre steder, som Musicon Valley i Roskilde og Rock City i svenske Hultsfred.
- Poenget er å få i stand aktivitet rundt festivalen som igjen skal være katalysator for andre aktiviteter. En av ideene rundt ”Rock City” er opplæring innen musikk på bred basis, for eksempel management der studentene lærer om promotering, juss og andre viktige ting rundt managerrollen, sier Gunnufsen.

Rockeby nr. 1 i Norge
Quartfestvalen står ikke alene om planene for Kristiansand som rockeby nr. 1 i Norge. Høgskolen i Agder har akkurat opprettet landets første rockeprofessorat og Cristiansands Idealistiske Arrangører planlegger å tromle sammen en rytmisk talentfabrikk blant annet i samarbeid med Quartfestivalen.

Samtidig har Kristiansand kommune 1,4 milliarder stående på konto etter å ha solgt energiaksjer. Pengenes avkasting skal blant annet gå til kultur. En unik situasjon i en etter hvert unik festivalby. Dere kommer til å høre mer om Kristiansand i framtiden, det er helt sikkert.

© FAL 2003