![]() |
Norge ligger langt
etter andre land når det gjelder kultursponsing. En av grunnene er
at idretten har hatt en tendens til å stikke av gårde med sponsorpotten.
Denne trenden er i ferd med å snu, og næringslivet begynner
å se mot kulturen. Men hva vil det egentlig si å sponse kultur?
Vi har snakket med noen som sponser og noen som blir sponset.
Fra
NØKKELEN
nr 4/2002.
|
||
|
![]() Å sponse kultur er annerledes. Å sponse kultur handler ikke om å få en ballettdanser til å ha bedriftslogo på brystet. Kultursponsing handler om å etablere interne relasjoner i bedriften og bygge opp forretningsforbindelser. Mange firmaer velger å sponse de tunge kulturinstitusjonene som Den Norske Opera, Nationaltheatret osv. Kraftleverandøren Statnett går andre veier. De sponser The Brazz Brothers som er et jazzensemble fra øya Sula utenfor Ålesund. Syngende medarbeidere – Vi sier at The Brazz Brothers er assosierte medarbeidere i Statnett, sier Tor Inge Akselsen, informasjonsdirektør i Statnett. I en intern undersøkelse var et av spørsmålene hvem The Brazz Brothers var. De fikk 100 prosent riktige svar. Kanskje ikke så rart, skal vi tro manageren for bandet, Søren Hjort. – En arbeidsdag dukket The Brazz Brothers opp uanmeldt. De begynte å synge i tredje etasje, lokket folk ut fra kontorene sine og ga dem trommer og andre instrumenter. Hele bedriften var samlet og sang og slo på trommer da bandet nådde første etasje, forteller han. Hendelsen ble et startskudd for at Statnett etablerte et eget bedriftskor som nå planlegger å gå i platestudio og gi ut plate. Kulturstrategi Statnett har en bevisst filosofi bak sitt sponsorvalg. – Vi ønsker å ivareta de interne forholdene i bedriften, skape en bedriftskultur og gi energi til de ansatte. Eksternt har vi behov for å rekruttere og bygge relasjoner. Dessuten ønsker vi å gi noe tilbake til samfunnet, sier Akselsen. Han forteller at det tok lang tid før de fant frem til noen som passet strategien. At de ikke satset på en tradisjonell, Oslo-etablert kulturinstitusjon er også et veloverveid valg. – Vi er en landsomfattende organisasjon. The Brazz Brothers har turnert i hver krink og krok i hele landet. Gjennom The Brazz Brothers får vi et treffpunkt i miljøet og andre relasjoner enn vi vanligvis får, sier Akselsen. Gehørspill Sponsorsamarbeidet innebærer blant annet utviklingen av en gehørspillmetodikk. – The BrazzBrothers har lenge arbeidet med metoder for å lære musikk uten noter, et arbeide rettet mot barn og unge. Vi lærer opp musikkinstruktører i kulturskolene og korpsene rundt om i Norge, sier Hjort. – Satsingsprosjektet med barn og unge er viktig for Statnett eksternt, sier Akselsen. Slik får vi vist at vi er samfunnsnyttige. – Samarbeidet med Statnett er veldig gøy for oss i The Brazz Brothers, sier Hjort. Med sponsorene i ryggen får de seks musikerne muligheten til å utvikle musikken sin, og ikke minst øve. Kjemien stemmer, sier Hjort fornøyd. Statnett på sin side trekker frem følgende egenskaper ved The Brazz Brothers: – Samspill, musikkglede, energi – ja, et kraftfullt samarbeid. Moderne dans Det er få offentlige midler til kulturaktiviteter, og skal kulturlivet overleve, må det ofte søke samarbeidspartnere. Coda-festivalen ble arrangert for første gang i år, og i én uke var Oslo fylt med moderne dans, en kunstform mange synes er “sær og vanskelig å forstå”. Det stoppet ikke sponsorene. Festivalsjef Susanne Svenseid mener grunnen er at Coda har en god vare å selge. – Vi har en mangfoldig festival som også satser på barn og unge, med workshops og kurs. Vi har brukt hele Oslo, involvert studenter og dansere. Det frivillige arbeidet har vært helt enormt, sier Svenseid. – Private bedrifter begynner å se seg om etter andre samarbeidspartnere enn sporten, selv om det går med sakte skritt. Vi i Coda opplever at mange ønsker å satse på de innovative og nyskapende kunstformene. Det er gøy, sier Susanne Svenseid. – Vi bruker ordet samarbeid, ikke sponsing. Det er et samarbeid vi går inn i, hvor begge parter gir og får, sier hun. Kunder, ansatte og samfunnet Pleie kunder, samarbeidspartnere og ansatte, samt gi noe tilbake til samfunnet. Dette er viktige ingredienser for næringslivet som sponser kultur. Alt dette får Nikita Frisør AS ved å bli medlem av North Pool som støtter unge kultur- og idrettstalenter. North Pool er drevet av Jørn Hoel og Arne Hjeltnes. I tillegg lager North Pool arrangementer og utflukter for medlemmene sine. – Vi i Nikita er opptatt av å støtte prosjekter med barn og unge. Vi har blant annet en barnehage i Litauen. Med North Pool kan vi være med å hjelpe unge mennesker som har talent, men som mangler en økonomisk base for å utvikle det. I North Pool får vi dessuten et nettverk og en kontaktflate både med initiativtakerne og de andre medlemmene som er viktig for oss. Vi har planer om å bruke de unge talentene i arrangementer og å ta de ansatte med på turer, sier Kjetil Strand i Nikita. ![]() |
||
![]() |
![]() |